torsdag den 19. maj 2011

Birgittes vildt grillpølser

Et ønske om at udnytte dyrebov og hals til andre ting fik mig til at lave en stor portion vildtpølser. Det blev til 4 slags. Bacon-pølser , hvidløgs-pølse, timian-pølser og paprika -pølser.



Jeg fandt ikke en dissideret opskrift på grillpølser lavet af vildtkød, men jeg fandt en grundopskrift på en krydderiblanding der gik igen mange steder.
Standard krydderiblanding :
60 gram peber
30 gram koriander
15 gram ingefær
15 gram muskat

Forbrug:
ca 8-10 meter lammetarm 20/21
1 kilo vildtkød (råvildt)
0,5 kilo mager flæskefars
12 gram af din standard krydderiblanding
12 gram salt

Du starter med at udbene dit vildtkød og hakke det, så tilsætter du salt og krydderier.

Hvidløgspølser: tilsætter du en lille håndfuld grovhakket purløg , 1 helt kinahvidløg ( den slags der ikke er opdelt i fed ) og 1 stort løg til ovenstående standardblanding.

Paprika: tilsætter du en halv hakket rød peber og 1 spiseskefuld paprika , samt 2 spiseskefulde sera hot ajvar og en finthakket halv chili til din standardblanding .

Bacon : tilsæt 170 gram hakket mager bacon

Timian : tilsæt 2 tsk. tørret timian samt en halv tsk. knust enebær , opblødt i en spiseskefuld sød rom .

Hvis det skal være rigtig så skal du havede knuste enebærrene opblødt i en hele måned, mine enebær lå blot i 6 timer men det gav stadig en god smag .

Det kun fantasien der sætter grænser, næste gang vil jeg prøve at putte hakkede kantareller i nogle og Karl Johan svampe i nogle andre .

Når du har lavet din blanding , så fylder du kødet på dine lammetarme og så vi klar til at grille

Skulle der være nogle derude der ligge inde med en god grillpølseopskrift lavet med vildtkød , høre jeg rigtig gerne om det ……..

4 kommentarer:

  1. Hej Birgitte
    Herligt med en ny madblog. Velkommen i madblogger-verden :)
    Glæder mig til at se mere fra dit køkken .. og med dit første indlæg er jeg sikker på, at det bliver spændende!
    Jeg skal helt sikkert prøve at lave pølser på et tidspunkt.
    Vi ses tirsdag.
    Kh Hanne

    SvarSlet
  2. Hej Birgitte

    Velkommen til :-)

    Glæder mig til at følge din madblog fremover - det ser allerede meget lovende ud. Elsker hjemmelavede ting.

    http://madblogs.dk/kontaktos/ - du kan melde din blog til Madblogs.dk der. Så kan du komme med på listen over danske madblogs og vi kan følge dig der ;-)

    Glad hilsen
    Malou

    SvarSlet
  3. Hej Hanne og Malou tak skal i have begge to, jeg ved ikke hvor meget jeg får lavet her på bloggen , men jeg har da 2 opskrifter mere på vej når jeg får tid , og Yes vi ses på Tirsdag Hanne , det ganske vist
    Mange madhilsner
    Birgitte

    SvarSlet
  4. Voldsomt meget peber kan nemt halveres

    SvarSlet