lørdag den 21. maj 2011

Ramsløg olie


Jeg har længe haft et ønske om at have mine egne ramsløg, men de frø jeg har smidt his og her er aldrig dukket op. Så nu skulle det være , så jeg har spaseret skoven tynd for at finde friske ramsløg men nix… så i sidste uge havde super brugsen i sunds sørme ramsløg blade , og de blev straks afprøvet. I lørdags var jeg så heldig at købe hele ramsløg-planter på plantemarked i Give. De er selvfølgelig blevet plantet ud på strategisk rigtige steder på ejendommen, men jeg kunne da ikke dy mig , snuppede lige 4 blade til at lave ramsløg olie af.

Ramsløg olie :

4-5 friske ramsløgblade
1 dl rapsolie eller anden neutral olie

Blend hele molevitten 1 minuts tid , lad det hele stå i køleskabet natten over og si det så næste dag.
Så har du olie til at lave dejlig salatdressing eller måske en hjemmelavet mayonnaise.
Ja det der med kaffefilteret tog al for lang tid , så tilsidst gav jeg op og lod det rende igennem en almindlig køkkensi , det fjernede nu ikke en hel masse. men pyt det har en flot grøn farve, det skal direkte i køleskabet og bruges over salat og hvide aspares og hvad jeg nu ellers kunne komme i tanke om , og mon ikke også det bliver til lidt mayonaise...

2 kommentarer:

  1. De pokkers ramsløg har givet mangt en blogger panderynker! Men godt, at Superbrugsen kan levere og vi krydser fingre for at planterne må gro vildt næste år!!

    SvarSlet
  2. Jeg har faktiks også et glas med tørrede ramsløg :-)

    SvarSlet